zaterdag 13 november 2021

Flappen Pop- up kaart

 


Nodig:

Karton: A4 effen

Design/effen papier

Lijm, liniaal/mes, dubbelzijdig tape, foamtape, leuke plaatjes, inkt en sponsjes, evt. teksten

 

Werkwijze:    (srushti patil)

https://www.youtube.com/watch?v=beUuBi2Md-k

 Tekst, stappenplan en herfstkaart: Annelies van der Meulen.

*Snijd 2 x karton van 12 x 3cm en ril het op 1cm. op de korte kant. Zet op deze rillijn een stipje op 2cm, en zet aan de zijkant een stipje, rechts, op 4cm. VB 1.  

*Ril de lijn van 2 naar 4cm. en ril een lijn door de 2cm. naar de hoek.  Snijd het deel uit met de X erin. VB 2a + b.

 *Plak papier in het driehoekje en plak eronder een stukje van ongeveer 4,5cm. met schuine punt. Plak ook stukjes –tegenovergesteld- op de andere strook: VB 3.

*Snijd 2x een karton van 8 x 7cm. en plak er design of effen papier op van 7½ x 6½ cm.

*Plak de kartonnetjes aan de rechter- en linkerkant van de stroken. VB 4a + b.

*Snijd een kaart van 20 x 13cm. en vouw hem dubbel, sla de kaart weer open.

*Leg de kaart met de korte kant voor je neer, en plak de flappen aan weerszijden.              Let op dat je de juiste flap aan de juiste kant plakt, en dat het strookje aan de bovenkant gelijk is met de zijkant van de kaart. VB 5 a + b.

*Vouw de flappen naar binnen en beplak de achterkanten met designpapier: 7,5 x 6,5cm. VB 6.   Beplak ook de zijkantjes met strookjes van : 9,5 x 1,7cm.

*Klap de flappen naar binnen en vouw de bovenstukjes naar links en naar rechts, zie:

VB 7. 

*Lijm de kleine driehoekjes en vouw de kaart dicht. Laat het goed drogen. Als je de kaart opent, zitten de flapjes in de kaart. VB 8.

*Beplak de andere delen met designpapier.1x 9½ x 8½ cm (binnenkant tussen de flappen) 2x 12½ x 9½ cm, snijd van het designpapier – binnen bovenkant van de kaart, de hoekjes aan de onderkant af. ( 1,7cm. ) VB 9.

* Werk de kaart  verder af, met plaatjes, teksten en stempels.







Onderstaande kaart is gemaakt door Mieke Duckers.







                     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten